Reizen | Onze rondreis door Bali met dreumes

We hebben niet lang getwijfeld of we op reis zouden gaan met onze dreumes. We zijn gek op reizen en zijn van mening dat dit niet hoeft te stoppen zodra je kinderen hebt. Wij besloten dus te gaan backpacken door Bali met onze kleine man; Toen 13 maanden oud!

Let the adventures begin!

Dag 1 | Schiphol

De reis is officieel begonnen. Aangekomen op Schiphol, zijn we nog een uurtje te vroeg voor de incheck. We hebben daarom eerst lekker wat gegeten bij La Place. Daarna hebben we de tassen ingecheckt en mochten we door de douane. Ook Ruben moest even gefouilleerd worden, want je weet maar nooit! De tas met babyvoeding werd even goed gecheckt, maar ook die mocht helemaal mee! Daarna hebben we een rondje gelopen achter de douane. Ruben was inmiddels behoorlijk moe, dus we besloten naar de baby care lounge te gaan. Daar vond hij het wel leuk en gezellig, dus hebben daar lekker rustig gespeeld en nog even rondgekropen. Daarna nog lekker een rondje gelopen, en lekker in de draagzak in slaap gevallen.

In het vliegtuig: Geïnstalleerd en wel zitten we in het vliegtuig. Het vermaak valt meteen in de smaak bij Ruben. Ondanks dat hij moe is, doet hij het echt super! Nog even wachten met de fles tot het opstijgen, en dan hopen dat hij lekker kan slapen in z’n babybassinet.

Dag 2 | Denpasar

Wauw! Wat een reis. We zijn er blanco ingestapt omdat we wisten dat een reis met een kleintje van 13 maanden wel eens tegen kon vallen. Het tegendeel heeft kleine Ruben dan ook zeker bewezen! Hij werd geadoreerd door de stewardessen en wist het voor elkaar te krijgen om de omringende passagiers om zijn vinger te winden. Bizar hoeveel aanspraak je hebt met zo’n klein manneke die echt de charmeur uithangt. Tuurlijk was het soms ook even pittig. Want ook Ruben wordt moe en moet dan even in slaap gebracht worden. Dit is dan wel een heuse opgave. Maar al met al is het ons enorm meegevallen. Om 22:22 uur landen we in Denpasar. Met een kleine vertraging van 22 minuten. Zodra we het vliegveld uitstappen worden we overladen met het thuisgevoel. Wat een heerlijk geluk om weer in Azië te kunnen zijn. Dit maakt de lange reis meteen goed en hebben geen enkele spijt! Wat heerlijk! Onze reis is begonnen!

Ruben heeft heerlijk geslapen in de baby bassinet. Wij vlogen met vliegmaatschappij de Emirates.

Dag 3 | Seminyak

Na een goede nachtrust zien we onze kamer en zwembad in het daglicht. Het is echt prachtig. En wat een fijn zwembad om in te relaxen! De eerste 3 nachten doen we lekker luxe, zodat ook Ruben goed kan wennen aan alles. We hebben dus een villa met privézwembad! De lange reis hakt er dan ook zeker in. We beginnen de ochtend met een ontbijtje die aan de villa wordt gebracht. Daarna besluiten we de stad te ontdekken. We gaan lekker lunchen en daar word het meteen zichtbaar waarom Bali zo leuk is met kinderen. Overal krijgt Ruben alle aandacht en wordt zelfs van je overgenomen zodat je heerlijk rustig kunt eten. Ze zijn zo ontzettend lief! Daarna gaan we weer lekker terug naar de villa zodat Ruben even kan slapen. De Jetlag is goed zichtbaar, want hebben Ruben tot nu toe telkens wakker moeten maken. Wij kruipen lekker op de ligbedjes en genieten van het zwembad en de rust. Ik raad deze manier iedereen aan. We maken Ruben na een lange dut weer wakker, want anders slaapt hij vannacht niet. Daarna duiken we lekker het zwembad in. Dat is echt genieten! Daarna Ruben nog even op bed en dan maken we ons op voor het avondeten. We gaan naar een bekende hotspot Ku De Ta, waar het eten flink aan de prijs is, maar het schijnt echt je-van-het te zijn. En niks is gelogen! Alles klopt, het eten, de ambiance, de bediening. Het is echt poepiesjiek! Een goede start van de vakantie.

Dag 4 | Seminyak

Deze nacht is Ruben aan het nachtbraken geweest. Niet heel gek, want stiekem had hij nog best veel geslapen overdag. Na de kabouterplop dans midden in de nacht is het toch gelukt om nog verder te slapen tot 8:45 uur. Daarna lekker ontbijten en weer even terug naar bed. Tijd voor Sander om nog even verder te slapen, en ik neem de tijd om wat baantjes te zwemmen en een route uit te stippelen. Na het slapen is het tijd om op pad te gaan en lekker te shoppen en lunchen. Na de lunch duiken we met z’n drieën nog in het zwembad, waarna Ruben weer lekker een slaapje doet. We hebben dit keer besloten om hem uit te laten slapen, in de hoop dat hij er dan s’nachts geen last meer van heeft. We gaan het zien.. Na een slaapje van ruim 3,5 uur is het tijd om ons klaar te maken voor de avond. We besluiten naar bar/terras La Plancha te gaan ( op het strand ) waar je een prachtige zonsondergang zou moeten kunnen zien. Dit was een goede zet, want zo kwamen we meteen aan de andere kant van de stad terecht waar het bruist van de gezelligheid! Bij La plancha hebben we lekker wat geborreld en heeft Ruben heerlijk in het zand gespeeld. Daarna hebben we lekker gegeten ( ook op het strand ) bij Gado Gado. Een heerlijk restaurant op een mooie plek. Afgelopen dagen hebben we nog niet veel ondernomen i.v.m. het ritme van Ruben. Nu lijkt het allemaal weer goed te komen, en hebben voor de volgende dag een hotelletje geboekt middenin de rijstvelden van Ubud!

Semyniak | La Plancha

Dag 4 | Semyniak Ubud

Weer een nieuwe dag, dus tijd om naar Ubud te vertrekken. Eerst ontbijten en dan de boel weer inpakken. Dit is altijd weer een uitdaging en helemaal met de spullen van Ruben erbij. Maar we slagen erin om alles weer in de tassen te krijgen. We hebben onszelf voorgenomen om sowieso wat luxere verblijven te boeken deze vakantie. De voorkeuren zijn; Airco, WiFi, en een zwembad om in af te koelen. Aangezien we meer gebruik maken van de kamer dan voorheen, is dit geen overbodige luxe. Zo kan Ruben slapen wanneer nodig, en kunnen wij ook lekker vakantie houden. We hebben bewust gewacht met een planning omdat we eerst wilde ervaren hoe het zou zijn met een kleine, want ook dit is voor iedereen anders. De vrijheid om later alles vast te kunnen leggen is voor ons heerlijk. Aangekomen in Ubud trekken we in onze kamer. We moeten hiervoor eerst achterop de scooter om er te geraken. Wel een ervaring met een kleine in de draagzak, maar hé, dat doen ze hier allemaal en zelfs zonder draagzak! We laten Ruben weer even een dutje doen, en we springen zelf weer het zwembad in, welke uitkijkt over de rijstvelden. Na z’n slaapje gaan we Ubud ontdekken, want aangezien we het hotel in de rijstvelden voor één nacht geboekt hebben, moeten we nog opzoek naar een hotel in het centrum Ubud voor de twee dagen daarop. We eten lekker wat, en laten Ruben even slapen in de draagzak terwijl wij de buurt verkennen. Als afsluiter een ijsje, en dan lekker naar huis. De komende dagen staat er een tempel, het Monkey Forest, en de Tegalalang rijstvelden op de planning.

Ons uitzicht over de rijstvelden vanuit onze kamer | Pajar House Ubud Suite & Villas

Dag 5 | Ubud

Another day in Paradise. We worden wakker tussen de rijstvelden en hebben we allemaal heerlijk een volle nacht doorgeslapen. Dat doet de mens goed! Backpacks weer ingepakt en hop naar Ubud centrum! Aangekomen in Nick’s pension ( ons verblijf ) laten we de bagage daar even achter, want helaas kunnen we pas na 14:00 uur de kamer in. We hebben een flink stuk gelopen (bepakt en bezakt) dus een koud drankje gaat er wel in. We besluiten om wat te drinken en daarna de wandeling door te zetten naar Monkey Forest. Dat is een ware attractie voor Ruben, wat heeft hij zichtbaar genoten in dat bos. De aapjes kwamen erg dichtbij waardoor het soms ook een beetje spannend was. Na Monkey Forest hebben we eerst lekker wat gegeten en gedronken, en besluiten daarna lekker naar het hotel te gaan voor een frisse duik. Ruben is inmiddels flink moe ( uiteraard heeft hij tussendoor ook slaapjes gedaan in de draagzak ). We besluiten hem lekker even op bed te leggen. Inmiddels hebben we behoorlijk wat vuile was verzameld, dus ik bezorg de was bij de laundry en besluit daarna een Balinese massage te ondergaan. Voor €8,00 heb je al een massage van 1 uur. Heerlijk natuurlijk, maar vergis je niet… De Balinese zijn behoorlijk hardhandig. Bij de volgende massage zal de voorkeur uitgaan naar een zachtere aanpak. Toch maar even aangeven de volgende keer. Bij thuiskomst wordt Ruben wakker en is het tijd voor een hapje eten. Tijdens de terugweg regelen we een taxi voor morgen. Het krioelt werkelijk waar van de taxichauffeurs, dus keuze genoeg! Na een grondige selectie weten we een wat jongere gast te strikken die ook duidelijk Engels praat. Wel zo fijn.. Na een goede onderhandelingssessie slagen we erin om hem over te halen. Hij neemt ons morgen mee op pad naar de Tegallalang rijstvelden en Pura Tirta Empul tempel. Oh ja, en tijdens het boeken hebben we aangegeven dat het onze trouwdag is. Hier hadden ze leuk werk van gemaakt in het hotel. Extra leuk toch!

Dag 6 | Ubud

Wauw, wat een dag! Natuurlijk wisten we dat reizen met een kleintje 3x heftiger zou zijn dan dat het normaal gesproken al is. Laten we voorop stellen dat we nog steeds geen spijt hebben van de rondreis, maar dit is wel wat ons op dit punt van de reis bezig houdt.

Om 7:30 uur vertrekken we naar het ontbijt waarna we met de afgesproken taxichauffeur om 8:30 uur vertrekken naar de tempel Pura Tirta Empul. De tempel met het heilige water. Balinese geloven erin dat het water kwade geesten kan verdrijven en zelfs ziektes kan verhelpen. Er is ons geadviseerd om lekker vroeg te gaan, omdat het na 11:00 uur behoorlijk druk kan zijn. Dit blijkt een zeer bruikbare tip te zijn geweest! Bij de ingang kunnen we een Sarong lenen, en treden de tempel binnen. De tempel op zich stelt niet veel voor, we besluiten direct het heilige water te betreden. We kunnen een watersarong lenen bij de kleedkamers en kleden ons om. Ruben mag gewoon in z’n luier mee het water in en hoeft in de tempel ook geen Sarong te dragen. Om beurten treden we het water in om de kwade geesten te verdrijven. Ruben vind het wel prima geweest, dus we besluiten ons om te kleden. Na de verkoelende duik lopen we nog een rondje door de tempel. We zoeken onze taxi chauffeur op en rijden door naar de Tegalalang rijstterrassen. We dachten niet zo lang te wandelen, maar omdat Ruben net zo lekker lag te slapen besloten we lekker een stuk te wandelen. Aangekomen bij een viewpoint pakken we een biertje en nemen we de omgeving in ons op. Wat is het hier prachtig! We zijn het er beide over eens dat je af en toe bewust moet stilstaan bij de plek waar je je op dat moment bevindt, want het sluipt er stiekem in dat we soms meer met Ruben bezig zijn, dan dat we de omgeving in ons opnemen. Stilzwijgend genieten we van het koude biertje en het adembenemende uitzicht. Na de rijstvelden is het tijd om terug te gaan naar het hotel. Onderweg merken we dat het begint te regenen, en bij het hotel aangekomen wordt het steeds erger. Na de bui nemen we een duik in het zwembad. Ruben is hierna behoorlijk moe en we besluiten allemaal een dutje te doen. Niet geheel onze stijl, maar wel nodig! Flinke hoosbuien volgen. Na ons dutje is het tijd voor het diner. We lopen het straatje in en kiezen een leuk restaurantje uit. We hebben Ruben op voorhand al eten gegeven aangezien hij de aandacht in de restaurants belangrijker vind dan het eten. Zo zijn wij gerustgesteld dat hij alles binnen krijgt en kunnen wij lekker eten. Tijdens ons etentje stapt er een Nederlands gezin binnen met twee dochters, één van bijna 1 jaar en de ander 3,5 jaar. Ze waren heel de dag aan het reizen geweest en zagen er afgepeigerd uit. We boden onze kinderstoel aan, en praten wat met elkaar. Ruben besluit al snel voor ons dat het tijd is om te gaan. We keren terug naar het hotel en leggen hem op bed. Daarna trekken wij ons terug naar het balkon met een welverdiende fles wijn! Ik zeg, Proost!

Pura Titra Empul | Het heilige water
Tip | Bezoek Pura Tirta Empul zo vroeg mogelijk om de drukte voor te zijn!

Dag 7 | Ubud – Sanur

Alweer een nacht voorbij en weer een bestemming rijker! We vertrekken naar Sanur zodat we morgen op tijd de overtocht met boot kunnen maken naar Nusa Lembognan. We hebben met de taxichauffeur van de vorige dag afgesproken dat hij ons ook vandaag weer wegbrengt. We hebben besloten dat we de Elephant cave nog willen bekijken. Omdat deze met een kleine omweg op de weg naar Sanur ligt, besluiten we daar een tussenstop te maken. De tempel viel ons wel wat tegen in vergelijking met de tempels die we in Thailand gezien hebben. Na een snelle ronde door de tempel besluiten we terug naar de taxi te gaan. Het weer is drukkend benauwd, dus ook niet erg fijn om lang te blijven plakken. Zoals ik in dag 6 al aangaf, is het reizen met een kleintje voor ons 3x heftiger dan dat dit normaal gesproken is. Zodra we aankomen in het hotel in Sanur nemen we die middag dus lekker de tijd om een dutje te doen en lekker gebruik te maken van het zwembad. Ik zoek nog een hotel op voor de komende dagen, maar door al het moois kan ik maar geen keuze maken. Sander hakt de knoop door, en boekt een 4 sterren verblijf voor €43,00 per nacht. Na de middag is het tijd voor avondeten. Nadat we een petje bij een locale supermarkt hebben gescoord ( want die van Ruben zijn we in de taxi vergeten ), gaan we op weg naar het strand om daar lekker te dineren. Ruben dacht daar helaas wat anders over, en was niet in de stemming. Na een drankje te hebben gedaan besluiten we naar het hotel te gaan en daar gebruik te maken van de roomservice. De volgende dag vertrekken we met de boot naar Nusa Lembognan om daar een paar dagen te relaxen. Hopelijk zit Ruben dan weer wat beter in z’n velletje. Een beetje improviseren is wel gewenst tijdens zo’n reis.

Ik kon het niet laten! Voor deze prachtige deuren van onze kamer in Ubud moest Ruben toch echt even poseren voor mama.

Dag 8 | Sanur – Nusa Lembognan

Een nieuwe reisdag is aangebroken. Na een nacht in Sanur vertrekken we naar het eiland Nusa Lembognan. We zeggen het telkens weer tegen elkaar; hoe fijn is het wel niet om ter plekke te kunnen bepalen waar we naartoe willen. Op deze manier kunnen we de reis aanpassen naar de wensen die we op dat moment hebben. Wij verlangen nu echt naar rust en heerlijk relaxen. Hier hebben we dan ook rekening mee gehouden met ons volgende verblijf. Aangekomen bij de haven moeten we nog even wachten totdat de boot arriveert. Eenmaal onderweg op de boot valt Ruben al gauw in een diepe slaap. De kabbelende golven helpen daar natuurlijk goed aan mee. Eenmaal aangekomen op Nusa Lembognan overvalt ons een deken van rust. Wat hangt hier een fijne sfeer! Onze eerste gedachte is meteen; moeten we hier niet wat langer blijven?! We besluiten eerst het eiland eens goed te bekijken. Gezien de warmte gaan we dit niet vandaag doen. Vandaag doen we het lekker rustig aan. Beetje zwemmen, eten, drinken en relaxen! Zo gezegd, zo gedaan. Ruben doet hier en daar wat slaapjes en papa en mama kruipen lekker het zwembad in. Dit hadden we echt even nodig! Morgen gaan we het eiland ontdekken.

Nusa Lembognan | Mushroom beach

Dag 9 | Nusa Lembognan

Het plan is om het eiland te gaan ontdekken. Er zijn hier veel mooie plekjes te zien. Het eiland is zo goed als autovrij en het meeste vervoer wordt hier op een scooter gedaan. We hebben even getwijfeld of we het zouden doen, maar i.c.m. de flow hier op het eiland hebben we besloten om ook het eiland te ontdekken op een scooter, ja met kleine Ruben tussen ons in, in de draagzak. Het ging heel makkelijk, en op de meeste wegen was geen kip te zien. En Sander is een uitermate goede chauffeur!

Onze eerste tussenstop was een fijn restaurantje aan het strand onderweg naar de mangrovebossen. Hier hebben we genoten van het uitzicht en de vibe. Ruben kon lekker spelen en at lekker wat mee. Helaas moest hij daarna wat overgeven. Verder niks aan de hand en nog steeds vrolijke Ruben. We zaten in dubio, gaan we terug, of vervolgen we onze reis… Omdat hij verder oké was besloten we toch nog een stukje door te rijden. Volgende stop was Dreampoint. Hier zat een restaurantje waar we lekker hebben gezwommen. Helaas moest hij weer wat overgeven, waarna we besloten lekker naar het hotel te gaan. De rest van de dag heeft hij lekker geslapen. Wij trekken ons terug naar het zwembad. Niks voor ons om zoveel op ons bedje te liggen, maar de kleine man heeft rust nodig, dus die geven we hem ook lekker. We bespreken met elkaar dat we ook morgen niets gaan ondernemen, en hem even laten uitrusten. Soms is het frustrerend dat hij niet kan zeggen wat er scheelt. Het kunnen z’n tanden zijn, de warmte, of het eten. Het is een beetje gissen, maar dat doen we thuis natuurlijk ook. Die avond leggen we hem lekker op tijd op bed en gaan wij eten bij het restaurant bij het hotel.

Dag 10 | Nusa Lembognan

Op deze dag doen wij erg weinig. We eten, zwemmen, slapen en relaxen de hele dag. We hebben twee uitstapjes gedaan naar restaurantjes, maar voor de rest zijn we bij het hotel gebleven. Met Ruben gaat het zichtbaar goed. Vooral de slaapjes doen hem erg goed! We hebben gekeken wat ons plan gaat zijn voor de komende dagen. We hebben besloten nog twee nachten op Nusa Lembongan te blijven. De sfeer is zo fijn! We besluiten echter wel naar een hotel aan het strand te verhuizen. Sander en ik zijn het niet gewend om zo lang op één plek te blijven tijdens de vakantie, en omdat we nu meer aan de kamer gekluisterd zitten, zijn we inmiddels wel toe aan wat nieuws. Zo gezegd, zo gedaan. We boeken een beach club vlakbij de haven zodat we de laatste dag op Nusa Lembognan niet zo ver hoeven te lopen naar de boot. Nu we het volgende verblijf ook weer geregeld hebben, kunnen we weer verder met chillen. We sluiten deze avond af met een massage. Ze geven de massages in het hotel, dus terwijl Ruben op bed ligt, genieten wij van de één uur durende massages ( uiteraard met de babyfoon naast ons )! Door mijn vorige ervaring heb ik wel aangegeven dat ik graag de softe variant van de Balinese massage wens. Hier heeft ze zeker naar geluisterd! Dat was een goede afsluiter van de dag!

Dag 11 | Nusa Lembognan

Na een heerlijke nacht slaap worden we uitgerust wakker. We verhuizen naar een nieuw hotel zo’n 250 m van het huidige hotel vandaan. Niet heel ver zou je zeggen, maar deze ligt pal aan het strand en is een gezellige beachclub. Zo hopen we dat het voor ons ook wat aangenamer is om tijdens de slaapjes van Ruben te relaxen. Na het ochtendslaapje van Ruben, hebben we het geluk dat het hotel, onze kamer al optijd klaar heeft, zodat we eerder kunnen inchecken. We hebben op voorhand al contact met ze gehad en ze bieden ons zelfs een gratis pick up service aan! Super fijn! In de middagen is het op het eiland zo enorm warm dat het geen pretje is om zelfs zo’n kleine afstand bepakt en bezakt naar je hotel te lopen. We pakken deze kans aan, en laten ons lekker oppikken in het hotel. Aangekomen in het nieuwe hotel laten we boterhammetjes voor Ruben bezorgen zodat hij kan eten en weer lekker naar bed kan. Zodra Ruben naar bed is, gaan wij het restaurant van het hotel in. We snacken hier wat en duiken daarna weer het zwembad in. Na een tijdje wordt Ruben wakker en nemen we hem mee voor een plons in het zwembad. Heerlijk! Het is weer een heerlijke relaxdag. We genieten ook volop van Ruben, hij is zo vrolijk, enthousiast en speelt lekker. We hopen beide dat we morgenochtend nog wel een rondje over het eiland te kunnen doen. We snakken naar wat meer reizen, ontdekken, en beleven. Na een uitstapje naar een restaurant in de buurt vertrekken we terug naar het hotel om Ruben op bed te leggen. Wij doen nog een spelletje, maar al gauw merken we dat we helemaal op zijn. Ook wij blijken de nachtrust nodig te hebben. We duiken het bed in.

Nusa Lembognan | Le Nusa Beach Club

Benieuwd naar de hotels? Klik hier!

Dag 12 | Nusa Lembognan

A brand new day! We gaan er weer eens op uit. Heerlijk om weer op pad te zijn.

Na het ontbijt vertrekken we op de scooter naar Dreambeach en Devils tear. In de ochtend is het vaak nog goed te behappen met de warmte. De punten die we bezoeken zijn zeer goed bezocht door de Chinezen, die werkelijk waar met volle busjes in één keer gedropt worden. Ik kan er altijd wel smakelijk om lachen. Ze lopen daar in hun mooiste kledij om vervolgens een volledige fotoshoot te ondergaan.

Devils tear is een bay waar grote golven tegen de rotsen aanslaan wat voor bizar hoge opspattingen moet zorgen. De golven waren op het moment van ons bezoek niet hoog genoeg om een echte grote wateruitspatting te zien. Desondanks vonden we het heerlijk om weer over het eiland te kunnen rijden. Zo zie je toch wat meer van het lokale leven; Mensen die hun offers maken, naar schoolgaande kinderen, en je vindt zo de leukste plekjes! Inmiddels is het weer goed warm geworden, dus we besluiten terug te gaan naar het hotel. Hier geven we Ruben wat te eten, en leggen hem lekker op bed. Wij trekken ons weer terug in het zwembad. Als Ruben weer wakker wordt bestellen we lekker wat te eten aan het zwembad en zwemmen we ook wat. Daarna doet Ruben weer een dutje want dat zwemmen maakt behoorlijk moe! Zo hebben wij even de tijd om een hotel voor morgen te vinden, want morgen vertrekken we weer terug naar het vaste land van Bali. Inmiddels hebben we stiekem al best wat plekken opgedaan. Omdat we wat meer rust voor onszelf willen ( met het in en uitladen van de backpacks) , besluiten we dit hotel als laatste stop op Bali te boeken. Omdat ik zeker wil zijn dat het hotel oké is voor een langer verblijf, besluit ik eerst 3 nachten te boeken met een optie tot een verlenging voor 3 extra nachten. Zo geven we onszelf de ruimte om misschien toch nog een ander hotel te kunnen boeken indien deze niet bevalt. Omdat we in de laatste twee hotels in een soort van hutjes hebben gezeten, waarin insecten, beestjes, en geluid vrij spel hadden, besluiten we het laatste hotel anders aan te pakken. We boeken het hotel 14 palms in Uluwatu. Hopelijk hebben we een goede keuze gemaakt, en kunnen we hier blijven totdat we weer terug vliegen. We maken ons klaar voor de avond, en vertrekken met de scooter opzoek naar een leuk eettentje. We zijn al eerder aan de andere kant van het eiland geweest; waar richting de mangrovebossen erg leuke eettentjes zaten. We besluiten weer die kant op te rijden. Het is een leuk eettentje aan het strand geworden. De zonsondergang is mooi zichtbaar en we kijken uit op de vulkaan op het eiland Bali. Het is hier echt prachtig! Voldaan rijden we terug naar het hotel.

Het uitzicht op de vulkaan van Bali.

Dag 13 | Nusa Lembognan – Uluwatu

Vandaag vertrekken we naar een nieuw plaatsje. We zetten de wekker om op tijd bij het ontbijt aan te schuiven. Daarna pakken we de tassen weer in en vertrekken we naar de haven. Om 11:30 uur vertrekt onze boot naar Sanur. We hebben op voorhand al geregeld dat we vanuit Sanur een pick up hebben naar Uluwatu. Dit hebben we gewoon rechtstreeks met de haven kunnen regelen, super fijn! Het is jammer om Nusa Lembognan achter te laten. Het was echt een heel fijn en relaxt eiland, waar zeker nog veel te beleven valt! Misschien mogen we hier ooit nog eens terugkomen als Ruben wat ouder en zelfstandiger is. Ook bekruipt ons het gevoel dat we nu echt op de terugweg naar het vliegveld zijn. Nu gaat het allemaal toch wel erg snel! Hopelijk kunnen we in deze laatste week nog veel zien en beleven. Aangekomen in Sanur worden we begeleid naar de auto waarna we vertrekken naar Uluwatu. Ons hotel ligt wat weggestopt achter in een dorp, we hebben de omgeving nog niet kunnen checken, dus we wachten even af. Als we het hotel binnengaan valt ons direct de schoonheid op en de hygiëne. Het is super netjes, schoon, en goed verzorgd! Ook de kamer is prachtig. Lekkere airco, en nog het belangrijkste van alles, geen beestjes in de kamer!!

We leggen Ruben op bed, want die is inmiddels behoorlijk uitgeblust van de reis. Wij duiken het zwembad in en laten wat eten bezorgen ( het hotel heeft geen restaurant, dus ze helpen ons met de bestelling en bezorgen alles tot aan je ligbedje! ) Echt een super service. Zodra Ruben wakker is, is het tijd om de boel te ontdekken. We besluiten een wandeling te maken en te kijken of we al lopend een leuk restaurant kunnen treffen. Helaas is dit niet het geval. Terug aangekomen in het hotel, raden ze ons aan waar we het beste heen kunnen; we moeten hiervoor een taxi scoren of een scooter huren. We besluiten voor optie 1 (taxi) te gaan. De app Gojek ( vergelijkbaar met Uber ) zou een goede zijn om te gebruiken. Deze app is echter in veel plaatsen verboden omdat de prijzen enorm laag zijn en ze er in de toeristengebieden er anders niet aan kunnen verdienen. Wij krijgen zo wel een goed beeld van de lokale tarieven en testen deze app dan ook maar al te graag uit. In dit gebied is het namelijk nog wel toegestaan. We wagen ons naar de mainstreet van het dorp. Het is hier erg druk en lawaaierig, iets heel anders dan wat we de afgelopen dagen gewend waren in Nusa Lembognan. We weten een leuk restaurantje te scoren genaamd: Wildflour. Daarna nog even de supermarkt in, en we fixen weer een taxi via de app terug naar het hotel. Ruben gaat lekker slapen en wij houden nog even avond. Over de locatie twijfelen we op dit moment een beetje. Ik vermoed dat we hier hooguit 3 nachten zullen blijven en de overige 3 nachten toch in een ander hotel gaan afsluiten.

Dag 14 | Uluwatu

Vandaag gaan we de omgeving eens ontdekken om te kijken waar we de laatste nachtjes op Bali gaan verblijven. We zijn er namelijk over uit dat ( ondanks dat het hotel echt top is! ) we in ons huidige hotel, niet onze laatste daagjes in Bali gaan doorbrengen. Omdat ik zeker wil weten dat we de laatste nachtjes goed doorbrengen, besluiten we naar het hotel te reizen waar we graag willen verblijven. Dit is op 30 minuten rijden. Nadat we via Gojek weer een taxi hebben gescoord, rijden we naar het hotel dat we in gedachten hebben. Al gauw blijkt dat we ons huidige hotel op een totaal verkeerde plek hebben staan. En we een leuke nieuwe plek hebben gevonden! We besluiten terug te gaan naar het hotel en daar de middag door te brengen. Het is behoorlijk benauwd, dus we blijven lekker bij het hotel. Na een middag zwemmen en zonnebaden is het tijd voor het avondeten. Omdat rondom het hotel geen restaurant is ( of in ieder geval, geen restaurant waar we Ruben te eten kunnen geven ), besluiten we eten te laten bezorgen. Het hotel verzorgd dit voor ons, en bezorgd het bij ons aan de kamer. Het is een waar feestje voor Ruben. Omdat we geen tafels en stoelen hebben, eten we op bed! Uiteindelijk zit Ruben helemaal onder de spaghetti en tillen we hem met hydrofiele doek en al de badkuip in. Wat een lol! Daarna nog even spelen in bad en dan lekker het bed in. Wij drinken nog een cocktail aan de bar, en vragen tegelijkertijd nog wat informatie op bij de receptionistes. We kijken nog een filmpje en gaan dan ook lekker slapen. Morgen hopen we naar Malesti beach te gaan.

Dag 15| Uluwatu

Vandaag staat er een strand op het programma. Gek genoeg, hebben we heel deze vakantie nog niet aan een strand gelegen. Een zwembad heeft tot nu toe altijd de voorkeur gehad. Zoveel fijner! Er is daar vaak meer schaduw voor Ruben, en ook belangrijk; geen zand tussen z’n billetjes! Het weer ziet er deze ochtend nogal bewolkt uit. We besluiten het na het ontbijt, er toch op te wagen. De omgeving van het strand ´Melasti Beach´ is onlangs nog onder handen genomen. Ze zijn hier voorbereid op een druk zomerseizoen. Om het strand te kunnen betreden moet je een entree betalen voordat je erdoor mag. Op het strand aangekomen kun je bij verschillende partijen bedjes met parasol huren. Omdat het weer dreigt om te slaan, besluiten we eerst een drankje te doen bij de nieuw geopende beachclub genaamd ‘Palmilla Bali’. Dit moet straks in het hoofdseizoen wel een super gave tent zijn! Helaas is ons vermoedde correct en begint het hard te regenen. We kijken het even aan, maar naar een half uurtje lijkt het er niet minder op te worden. We besluiten een taxi terug te pakken. We bestellen wat te eten in het hotel, en terwijl Ruben z’n dutje doet, bedenken we, wat we die middag kunnen gaan doen. We besluiten in het toeristische gedeelte van Bali ( Kuta ) te gaan winkelen. Zo gezegd, zo gedaan. Na Ruben z’n slaapje stappen we in de taxi naar Beachwalk shopping mall. We waren al eerder getipt dat deze omgeving enorm toeristisch is en dus vol zit met mensen die puur uit zijn op luieren, feesten en eten. Dit valt direct op. We hebben bewust deze omgeving als verblijfplaats vermeden. Het zit vol met resorts en het daadwerkelijke Indonesische leven is hier amper zichtbaar. Maar… voor een middagje shoppen zit je hier wel goed! Er is genoeg aanbod. Ruben kijkt z’n ogen uit in de taxi. Hij weet werkelijk niet waar hij moet kijken. Hij reageert inmiddels ook heel erg op dieren. Zodra hij een hond, poes of vogel ziet begint hij te wijzen en roept; ‘die,die,die!’ Na de middag shoppen, snacken we nog wat bij de Mac Donalds en scoren daarna weer een taxi terug naar huis. Voor een middagje was deze stad prima te doen, maar wij zouden het hier persoonlijk geen dag uithouden. De kustlijn is er ook mooi, maar door de vele hotels ( zelfs in het laagseizoen ) al druk bezet. Er is zoveel moois te zien buiten deze stad. Aangekomen in het hotel geven we Ruben wat te eten en leggen we hem lekker op bed. Wij bestellen ook nog wat te eten, doen een spelletje, en gaan daarna lekker het bed in. Morgen verhuizen we écht naar het allerlaatste hotel van deze reis. We hopen op een paar dagen goed weer, zodat we de andere kant van Uluwatu nog eens goed kunnen bekijken.

Melasti Beach

Dag 16 | Uluwatu

Yes! Vandaag vertrekken we naar een fijn plekje met leuke tentjes in de omgeving. We hebben het hotel Pinkcoco geboekt. Dit hotel staat bijna op elke blog vermeld, als goed en betaalbaar hotel ( zo’n €40,00 per nacht excl. ontbijt ). Als we daar aankomen blijkt wel waar de goede recensies vandaan komen. We krijgen een lekker welkomstdrankje, een nat handdoekje om jezelf op te frissen en een leuke roze armbandje bij aankomst. Omdat we best vroeg zijn is de kamer nog niet klaar, we besluiten een rondje te lopen en ergens wat te drinken. Tegenover het hotel ligt een hip tentje waar we lekker wat drinken. Ze hebben hier alles vers en ook heerlijk healthy sapjes! Ik besluit het sapje genaamd ‘life extender’ te nemen. Hier in de omgeving kun je alle ingrediënten vinden voor een healthy lifestyle. Denk aan; yoga, sapjes, thee en gezond eten.

Bij het tentje ‘place with no name’ in Uluwatu

Inmiddels is het weer behoorlijk warm geworden en besluiten we te checken of de kamer al klaar is. We hebben weer geluk, we kunnen de kamer in! Echt alles is roze hier, zo grappig! Op de kamer vinden we een middel tegen de muggen, een laundrybag, vers drinkwater in glazen flessen ( want plastic is hier echt een probleem ), roze haar elastiekjes, een roze shoppingbag die je kunt gebruiken, een roze paraplu, echt aan alles is gedacht! We geven Ruben wat te eten en leggen hem lekker op bed. Wij gaan lekker aan het zwembad liggen. Ook hier denkt het hotel aan je! Ze hebben een tafeltje staan met verschillende zonnenbrandproducten, koud drinkwater die je zelf kan tappen, en wat tijdschriften. Het is er zo relaxt! Na een tijdje komen ze rond met schijfjes dragonfruit, ook dat is roze! Van deze details word ik zo blij! Na een tijdje wordt Ruben wakker en besluiten we het strand Padang Padang te bezoeken. Daar aangekomen moeten we ook voor dat strand betalen, we worden wel geïnformeerd over het feit dat er gisteren een grote regenbui is geweest waardoor er veel troep het strand op is geveegd. We besluiten toch een kijkje te nemen bij het strand. Het is een klein strand welke betreden kan worden door een lange trap naar beneden. Helaas blijkt er een enorme laag afval op het stranden in het water te liggen. Zo zonde! Ze zijn al druk bezig met het opruimen ervan. We besluiten terug te gaan en onderweg even wat drinken te scoren. We zwemmen nog wat met Ruben en leggen hem daarna weer op bed zodat hij weer fit is voor het avond eten. Wij gaan weer aan het zwembad liggen en bekijken de mogelijkheden bij de Spa die aan het hotel zit. We maken een afspraak voor morgenavond, zodat we nog even kunnen genieten als Ruben op bed ligt. Als Ruben wakker wordt maken we de backpacks leeg en bekijken we wat we hier laten en wat er mee terug gaat. Tevens vullen we de laundrybags met alle kleding die in onze backpacks zit. We laten hier alles uitwassen zodat het thuis meteen de kast in kan. Relaxt toch! Nadat alles gesorteerd is gaan we lekker eten. Daarna is het hoogtijd voor Ruben om z’n bedje in te gaan en chillen wij lekker op de heerlijke bank voor onze kamer. We hebben s’middags al een fles wijn en wat te snacken gehaald, zodat ook wij nog lekker kunnen relaxen.

En fles wijn en het vragen spel ‘Vertellis’

Tip | Als je de mogelijkheid hebt, laat dan alle kleding wassen op de dag vóór vertrek bij een laundry, zodat je alles vanuit de backpack thuis terug in de kast kan leggen. Zo houd je de vakantiegeur ook nog even bij je in je eigen kledingkast thuis, én behoud je ook thuis nog even je ‘vakantiegevoel’.

Dag 17 | Uluwatu

Vandaag gaan er weer lekker op uit met de scooter. Zo fijn om jezelf hier zo te kunnen verplaatsen. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt! Geen privé taxi chauffeur waar je rekening mee moet houden, of veel te veel geld van je aftroggelt dan nodig is. Zelf de tijden kunnen bepalen van je bezoekjes aan mooie plekjes. Ik hou ervan! Na het ontbijt bij ‘the place with no name’ gaan we op pad naar de Uluwatu tempel. Daar aangekomen zijn er tientallen bussen met Balinese locals die hun offer komen maken. Helaas mogen wij de daadwerkelijke tempel niet betreden omdat deze alleen voor gelovigen toegankelijk is. We kunnen wel van een afstandje kijken wat er gebeurd, maar het daadwerkelijke gebed kunnen we helaas niet zien. We doen een rondje over het domein en gaan daarna terug naar de scooter. Het is weer enorm warm, en elke kleine inspanning zorgt voor een mooie zweetsnor. We besluiten daarom bij een Warung ( eettentje ) wat lekker koud drinken te halen. Ruben is al heel de ochtend zo enthousiast om alles, en ook nu, terwijl papa en mama afgepeigerd aan de tafel zitten, weet hij ons met al z’n enthousiasme weer op te vrolijken. Wat ook erg fijn is dat Ruben sinds een paar dagen kan aangeven wat hij wilt, hij wijst het gewoon aan en zegt daarbij ‘die!’. Deze nieuwe ontwikkeling is wel zo fijn! Daarna rijden we door naar Uluwatu beach, een strand die ook weer met een steile trap bereikbaar is. Alle stranden in het zuiden liggen hier tussen kliffen. Deze is wel bijzonder omdat je door een rotsformatie de toegang tot het strand hebt. Het is hier ook een waar surfers walhalla. We leggen hier ons strandlaken weg en besluiten even te genieten. Even een paar stapjes het water in, en even afkoelen voor we de klim weer terug naar boven maken. Daarna besluiten we weer even terug te keren naar het hotel zodat we even een frisse duik kunnen nemen, en Ruben even kan slapen. Omdat onze kamer aan de straat grenst, durven we het aan om aan de andere kant van de straat ( met de babyfoon ) wat te lunchen. Dit is overigens hetzelfde tentje waar we s’ochtends ook ontbijten. Na de lunch wachten we in het zwembad tot Ruben wakker is. Dan gaan we weer op pad. We gaan opzoek naar wat souvenirs voor thuis. We touren een rondje opzoek naar mooie spullen. Gelukkig komen we tijdens ons ritje per ongeluk bij blue point beach uit. Hier zitten diverse restaurantjes op elkaar gebouwd op een cliff. Via een trap kun je de toegang naar het strand vinden. Het zit hier vol met surfdudes, wat een leuk zicht is van bovenaf. Je kunt goed zien hoe ze één voor één de beste golf proberen te pakken. We besluiten hier wat te drinken en uiteindelijk te eten. Er zit een leuk restaurant bovenop waar we mooi uitzicht hebben over de zee. Na het eten is het tijd om naar het hotel te gaan. We leveren de scooter in en stoppen Ruben in bed. Tijdens het maken van de fles van Ruben valt ons al op dat we geen stroom krijgen en ook de WiFi begeeft het. Ik ga even verhaal halen bij de receptie en er blijkt een stoomstoring te zijn. Even later vallen ook de lichten uit. Omdat wij een massage gepland hadden staan in het hotel, kunnen we deze nu niet tegelijkertijd ondergaan, we hebben hier echt Wifi voor nodig. We besluiten dus om en om te gaan. Tijdens de behandeling van Kim springt het licht weer aan. Na een lekkere massage is het tijd om het bedje in te gaan. Morgen volgt er een drukke dag want morgennacht vertrekken we weer terug naar huis.

Dag 18 | Uluwatu

De laatste ochtend wakker worden in Bali. Wat voelt dat gek. Vanavond zitten we gewoon weer in het vliegtuig terug naar Nederland. Sander kan zichzelf er altijd prima toe zetten, zodra de vakantie afgelopen is , is het goed geweest. Ik daarin tegen kan daar altijd slecht mee omgaan. Weer terug de dagelijkse sleur in, en het georganiseerde karakter wat Nederland heeft. Ik vind de chaos hier juist zo relaxt, en de mensen zijn zo vriendelijk! Maar goed, ik heb geen keus en zal dus lekker met Sander en Ruben mee gaan. Omdat we gisteren niet zijn geslaagd voor de souvenirs, besluiten we deze ochtend alsnog op pad te gaan. We hadden in Ubud veel mooie dingen gezien, maar omdat we toen nog een reis voor de boeg hadden, was het niet zo handig om het al mee te nemen. Na wat speuren op het internet blijkt het dat we toch het beste weer terug kunnen gaan naar Kuta voor onze souvenirshopping. We waren niet zo fan van deze drukke stad, maar besluiten er toch heen te gaan. We worden afgezet in de straat waar meerdere souvenirtentjes zijn. Keuze genoeg! Al gauw worden we gillend gek van al het gedram van de verkopers op elke hoek van de straat. We hebben een lijstje van wat we moeten meenemen, we hebben namelijk van elke reis een woodcarving o.i.d. thuis staan. Tevens hebben we van elk land een fotoboek ´gemaakt van natuurlijke materialen´ die we vol plakken met onze entree tickets en visitekaartjes van hotels en het lokale geld. Na een tijdje zijn we geslaagd met de inkopen en zoeken we een leuk eettentje uit. Het is behoorlijk warm dus het natte frisse handdoekje waar de serveerster mee aankomt voelt heerlijk! Na lekker te hebben gegeten zoeken we een taxichauffeur. Deze hebben we al snel aan de haak geslagen want het aanbod is enorm. Na al het afdingen voor de souvenirs, ben ik goed op dreef, dus maak er inmiddels een sport van om zo laag mogelijk te eindigen. Helaas blijf ik altijd in de veronderstelling dat ik alsnog teveel heb betaald. We pakken de taxi terug en leggen Ruben op bed. Sander duikt het zwembad in en ik vang de laatste zonnestralen op om nog een extra tintje bruiner te worden. Hierna gaan we douchen en gaan we een hapje eten. We belanden bij het tentje ‘ours’. Een stukje verderop. Het is er niet duur en super lekker! Over het algemeen hebben we zeer weinig echt Balinees gegeten, want de Balinese ze zijn ook echt super goed in het maken van westers eten. Na het eten, gaan we terug naar de hotelkamer om alles in te pakken. We leggen Ruben nog even op bed vóórdat we aan de lange terugreis beginnen. Dan is het echt tijd om te gaan. We vertrekken met de taxi naar Denpasar. We laten Bali achter en kijken nog een laatste keer door het taxiraampje naar buiten om nog een laatste blik op Bali te werpen.

Tijdens de overstap op Dubai op de terugrit naar huis.

TIP | Wist je dat je op het vliegveld van Dubai op meerdere punten gebruik kunt maken van een gratis buggy? Zo kun je je dreumes makkelijker vervoeren naar de gate. Ik zeg ’top service’!

Terug in Halsteren

Na een lange reis zijn we weer terug in Nederland. We zijn blij dat de lange reis erop zit maar de heimwee naar Bali is zeker aanwezig. We gaan op pad naar de auto en dan heel snel terug naar huis! We zijn allebei behoorlijk gebroken en verlangen ernaar om lekker thuis te zijn. Het is ook een verademing om Ruben weer lekker in het kinderstoeltje in de auto te kunnen zetten. Hij heeft 2,5 week lang altijd maar aan ons gehangen. Dit is dan toch wel echt lekker. Gelukkig lijkt Ruben er ook geen problemen mee te hebben. Die avond liggen we met z’n alle om 19:00 uur op bed. Ik sluit hierbij dan ook de prachtige reis af! Hier en daar is het echt wel pittig geweest, maar de reis zouden we zeker zo weer over doen! We zijn weer een ervaring én een land rijker.

Moms.do.travel

Met veel plezier en passie vertel ik je over mijn (eerlijke) ervaringen en geef ik je een kijkje in mijn leven. Mijn doel is om andere vrouwen en mama's te inspireren en erkenning te bieden met als hoofddoel het blijven najagen van mijn eigen droom; Reizen!